Modelowanie miast 3D, ALS, LiDAR, MMS, MLS, Fotogrametria lotnicza i naziemna, Lotnicze i Satelitarne obrazowania, Teledetekcja, Google Earth, SketchUp, GIS i więcej.
Blog > Komentarze do wpisu

CityGML LoD - Level of Details

Skala CityGML LoD jest wymiernikiem stopnia/poziomów szczegółowości modeli budynków, ma  to na celu uporządkowanie i zhierarchizowanie pojęcia „Model 3D”. Taka standaryzacja  zwraca uwagę na rozróżnienie zarówno produktów jak i potrzeb stojących za każdym z poziomów dokładności. Wyróżniono w tym celu pięć głównych poziomów dokładności: LoD (Level of Detail), w zależności od złożoności geometrycznej, dokładności i kompletności obiektów 3D.
 
City GML Level of Detail 0
Charakterystyka: NMT pokryty ortofotomapą, 2,5 D wymiarowa prezentacja (2D + H)
Dachy: Brak
Dokładność XY/H: ≥5m / ≥5m
 
Ostórw Tumski, Poznań, źródło: Geo-System Sp. z o.o. / PolskieMiasta3D.pl

City GML Level of Detail 1
Charakterystyka: Proste bryły z płaskimi dachami, model blokowy
Dachy: Tylko płaskie
Dokładność XY/H: 5m / 5m
 
Powiat Miński, źródło: Geo-System Sp. z o.o. / PolskieMiasta3D.pl

City GML Level of Detail 2
Charakterystyka: Model oteksturowany z rozróżnieniem typu dachu i jego kubatury
Dachy: Rzeczywiste
Dokładność XY/H: 2m / 1m
 
źródło: opracowanie własne / Google Earth

City GML Level of Detail 3
Charakterystyka: Model z wiernie oddaną elewacją, wyodrębnione wszystkie elementy o rozmiarach większych od 0,5 m wysokorozdzielcze tekstury, dokładnie oddany kształt i typ dachu
Dachy: Bardzo rzeczywiste
Dokładność XY/H: 0,5m / 0,5m
 
źródło: opracowanie własne / praca mgr.
 
City GML Level of Detail 4
Charakterystyka: Modele o pełnym architektonicznym odwzorowaniu z zewnątrz jak i wewnątrz, zawierające położenie ścian, drzwi i elementów wchodzących w skład budynku, wyodrębnione wszystkie elementy o rozmiarach większych niż 0,2 m
Dachy: Wierne
Dokładność XY/H: 0,2m / 0,2m
 
 
Polecane linki:
  • Prezentacja standardu CityGML, Tomas H. Kolbe.
  • CityGML Wiki
czwartek, 21 maja 2009, arkadiusz.szadkowski

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: Kaczor, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/05/23 21:17:02
Dzięki za wyjaśnienia :) Czy jest jens pakowania modeli z LoD 3 do Google Earth? Przy wielu takich modelach system nie wyrabia ;)
-
arkadiusz.szadkowski
2009/05/23 21:46:44
Teoretycznie nie zaleca się pakować LoD3 w internetowe przeglądarki (o czym wspomina Google w przewodniku). Bowiem zazwyczaj są to pliki o znacznie większym rozmiarze i wymagające dużo więcej pracy, a różnice ciężko jest dostrzec w np. Google Earth, i jak wspomniałeś ogromna geometria modelu zwalnia wizualizacje. Jednak mądre modelowanie pozwala na zbudowanie modelu na poziomie LoD3 w akceptowalnym rozmiarze nawet dla Google Earth, dla przykładu mój Ratusz Wiedeński ma lekko ponad 3 MB w formacie *.skp co spokojnie wejdzie do GE (o ile się UM zgodzi), a model jest bardzo złożony geometrycznie i dokładny. Sekret to sprawna obsługa komponentów i odpowiednia kompresja tekstur. Nie zapominajmy o tym iż postęp technologiczny jest bardzo szybki i myślę, że niebawem standardem będzie LoD3 a może i LoD4. Fajna sprawa oglądać wirtualne budynki w GE i móc jeszcze w nie wejść.
-
Gość: pszroeder, 194.116.253.*
2009/08/19 23:38:26
Wydaje mi się, że program GE traktuje miasta bardziej pod względem urbanistycznym ( (jeśli chodzi o warstwę budynki 3D), wobec czego LoD2 jest w zupełności satysfakcjonujący :) Wiadomo, że wszystko idzie do przodu, ale LoD5 byłby chyba dzisiaj nieco przesadzony, poza tym nie byłoby dziś możliwości przesyłu tak wyrenderowanego modelu :) ..no ale chyba wszystko jest tak naprawdę kwestią czasu :)
-
Gość: zbynial, 83.143.142.*
2009/12/08 20:52:28
Witam chciałem zapytać o ta dokładność modeli. jak należy interpretować podaną tutaj dokładność? Czy to jest dokładność położenia elementów względem np. osnowy? Czy może minimalna wielkość charakterystycznych szczegółów? Piszę między innymi o tym pracę i na pewno mnie o to zapytają na obronie.
Strona Główna O mnie Kontakt Newsletter Subksrypcja
Share |